Tämä on Ruisrock-festivaalin selkokielinen osio. Selkosivulta löytyy tietoa Ruisrockiin saapumisesta, lipuista, majoituksesta ja saavutettavuudesta.
Takaisin Ruisrockin yleiskieliselle sivustolle
Ruisrock-festivaali
Ruisrock on yksi Suomen vanhimmista kulttuuritapahtumista.
Ruisrock järjestetään Turussa 5.-7.2024.
Festivaalilla nautitaan monipuolisesta musiikki- ja taideohjelmasta ja laadukkaista ravintolapalveluista.
Ruisrock kutsuu kävijät viettämään viikonloppua, joka on täynnä iloa, ystävyyttä ja vapautta.
Ruisrock on olemassa, jotta maailmassa olisi enemmän iloa ja onnellisuutta.
Ruisrockin ohjelma
Ruisrockin musiikkiohjelman löydät täältä.
Festivaalialue ja kartta
Aluekartta julkaistaan keväällä 2024.
Saapuminen Ruisrockiin
Matkustaminen Turkuun
Bussi ja juna
Matkaliput bussiin tai junaan kannattaa ostaa hyvissä ajoin.
Matkahuollon bussiaikataulut löydät täältä
VR:n juna-aikataulut löydät täältä
Auto
Ruisrockin aikana voit pysäköidä auton Turun keskustaan tai Ruisrockin pysäköintialueelle.
Pysäköintialueelta pääset perille Ruisrockiin festaribussilla.
Ruisrock on luonnonsuojelualueella.
Sen vuoksi autoille ei ole tilaa lähempänä.
Ne ihmiset, jotka tarvitsevat invapysäköintipaikkaa, voivat käyttää Ruisrockin esteetöntä pysäköintialuetta.
Matkustaminen Turun keskustasta Ruisrockiin
Ruisrock järjestetään Turun Ruissalossa. Festivaalialueelle on 7 kilometriä Turun keskustasta.
Festaribussi
Festaribussi ajaa keskustan ja Ruisrockin väliä koko festivaalin ajan.
Ruissalossa festaribussi jättää matkustajat pysäkille Ruissalon sillan luo.
Pysäkiltä on 2 kilometrin kävelymatka festivaaleille.
Polkupyörä
Polkupyörällä pääsee kaikkein lähimmäksi festivaalialuetta.
Polkupyörän voi jättää festivaalin pyöräparkkiin, joka on lähellä festivaalin pääporttia.
Turun paikallisliikenteen bussi
Aikataulut ja pysäkit kannattaa tarkistaa huolellisesti, sillä Ruisrockin aikana aikatauluissa ja pysäkeissä on muutoksia.
Turun paikallisliikenteen nimi on Föli.
Täältä voit katsoa Fölin aikataulut
Taksi
Festivaalialueen lähin taksipysäkki eli taksitolppa on Ruissalon sillan lähellä.
Taksitolpalta on noin 2 kilometrin kävelymatka Ruisrockin festivaalialueelle.
Taksia ei voi tilata festivaalialueelle.
Ruisrockin vesibussi (VIP-liput)
VIP-lippuihin kuuluu vesibussikuljetus.
Vesibussi kulkee Turun keskustan ja Ruisrock-alueen välillä.
Ensimmäinen vesibussi lähtee Turun keskustasta puoli tuntia ennen festivaalialueen aukeamista.
Viimeinen vesibussi lähtee Ruisrock-alueelta alueen sulkeutumisen aikaan.
Vesibussilaituri sijaitsee osoitteessa Läntinen Rantakatu 37.
Vene
Veneellä ei voi tulla festivaaleille.
Esteettömyys
Tietoa esteettömyydestä tulossa kevään aikana.
Lisätietoja
Mikäli sinulla on kysymyksiä saavutettavuudesta tai esteettömyydestä, ota yhteyttä sähköpostilla saavutettavuus@ruisrock.fi.
Majoittuminen Turussa
Turusta löytyy monia majoituspaikkoja, joissa voit yöpyä Ruisrockin aikana.
Voit yöpyä esimerkiksi hotellissa, Ruisrockin leirintäalueella tai Ruisrockin järjestämässä koulumajoituksessa.
Majoituspaikat kannattaa varata hyvissä ajoin, sillä Ruisrockin aikana kaikki Turun majoituspaikat ovat täynnä.
Lisätietoa majoituksista tulee myöhemmin.
Festivaalin turvallisuus
Festivaalialueella on paljon henkilökuntaa.
Ruisrockissa on työntekijöitä, talkoolaisia, järjestyksenvalvojia ja poliiseja.
He katsovat, että alueella on mahdollisimman turvallista.
Ruisrockissa auttavat myös:
Infopisteet
Ensiaputeltta
Mieli ry:n Huolituoli, jonne voi mennä juttelemaan
Häirintä yhteyshenkilö
Esteettömyysyhteyshenkilö
Ikärajat
Ruisrockissa ei ole ikärajaa.
Suosittelemme, että alle 14-vuotiaat tulevat festivaalille vain aikuisen kanssa.
Osa festivaalialueesta on vain täysi-ikäisille, eli ei yli 18-vuotiaille.
Hyvän festivaalin pelisäännöt
Tehdään hyvä festivaali yhdessä!
Jokaisella on oikeus tuntea olonsa tervetulleeksi.
Ketään ei saa häiritä tai syrjiä.
Kaikille riittää tilaa, kun olemme huomaavaisia.
Tehdään yhdessä hyvä festivaali!
Pidä huoli itsestäsi ja toisista
Voit kertoa henkilökunnalle, jos sinä tarvitset apua tai jos joku toinen tarvitsee apua.
Saat apua myös infopisteiltä.
Kunnioita omaa ja toisten kehoa
Ketään ei saa koskettaa tai lähennellä ilman lupaa.
Voit kertoa henkilökunnalle, jos sinusta tuntuu turvattomalta.
Saat apua myös infopisteiltä.
Kunnioita luontoa
Älä sotke ja siivoa jälkesi.
Laita roskat roskiin ja pissaa puskan sijaan vessaan.
Pidetään yhdessä huolta Ruissalon luonnosta!